csc_logo_raf.png, 32kB
Email:
info@czechspitfireclub.cz
Telefon:
+420 728 044 705
Adresa:
CZECH SPITFIRE CLUB
Kainarova 1
586 01 Jihlava
Czech Republic
Transparentní účet:
3613578001/5500
csc_nadpis2.png, 6,3kB facebook.gif, 1,3kB jazyk_cesky.png, 637B jazyk_anglicky.png, 826B

Českoslovenští letci - Karel Kuttelwascher

Části: Životopis, Zápisník letů, Vyznamenání, Zařazení u jednotek, Dosažená vítězství, Používané letouny, Komiks, Výstroj, Hrob, Pamětní deska, Pomník, Audio, filmy a dokumenty, Chronologie důležitých událostí.

Karel M. Kuttelwascher, DFC & bar - brig. gen., F/Lt RAF č. 787696 (111519), stíhací pilot
* 23. 9. 1916 Svatý Kříž u Německého (Havlíčkova) Brodu
† 18. 8. 1959 Truro, hrabství Cornwall, Velká Británie
Bojoval ve Francouzském letectvu (Armée de l'Air) a britském Královském letectvu (Royal Air Force).

Životopis

kuttelwascher_portret2.jpg, 15kB Karel Miloslav se narodil 23. září 1916 ve Svatém Kříži u Německého (nyní Havlíčkova) Brodu. V osmnácti letech se dobrovolně přihlásil k letectvu. Po okupaci se přes Polsko dostal do Francie, kde byl nucen vstoupit do Cizinecké legie. Když vypukla válka, byl spolu s dalšími letci přeložen k Armée de l'Air ke GC III/3. Na přelomu jara a léta 1940 dosáhl dvou sestřelů. Z poražené Francie odcestoval přes Alžír a Gibraltar do Velké Británie. V Royal Air Force byl přidělen k 1. stíhací peruti se stroji Hawker Hurricane. Během roku 1941 zničil tři Messerschmitty Bf-109. Za měsíčných nocí dubna 1942 jednotka zahájila akce Night Intruder - ty spočívaly v individuálních útocích na bombardéry Luftwaffe v okolí jejich letišť ve francouzském vnitrozemí. Používané Hurricany Mk. IIc byly vyzbrojeny čtyřmi 20 mm kanony a nesly přídavné nádrže pro zvýšení doby letu až na 3,5 hodiny. Kuttelwascher zaznamenal při těchto nebezpečných akcích 15 jistých vítězství, přičemž tři Heinkely He-111 sestřelil u letiště St. André v noci ze 4. na 5. května během pouhých čtyř minut. Od července pokračoval v nočních akcích u 23. perutě na stroji Mosquito, nepřítele už ale nespatřil. V červnu byl odvolán z operační služby a poslán na půlroční propagační cestu po USA a Kanadě. Koncem války pak pracoval jako zalétávací pilot. Do vlasti se vrátil v srpnu 1945, ale již za necelý rok odjel zpět do Británie za manželkou Ruby a dětmi - synem Huwem a dvojčaty Vee a Mari. Pilotoval tam potom dopravní letouny u společnosti BEA. Zemřel však náhle v noci na 18. srpna 1959, během dovolené v jižní Anglii. Podlehl srdečnímu infarktu.
Za své mimořádné výkony obdržel řadu vyznamenání. Výjimečné je zejména dvojnásobné udělení britského Záslužného leteckého kříže DFC krátce po sobě. S celkem 20 jistými vítězstvími je naším nejúspěšnějším stíhačem. V květnu 2000 byl povýšen na brigádního generála in memoriam. U příležitosti 50. výročí úmrtí mu byla na rodném domě odhalena pamětní deska. V roce 1993 u nás vyšla Kuttelwascherova biografie pod názvem Noční jestřáb. Napsal ji Roger Darlington, jeho zeť.
Poznámky
- Kuttelwascherovo druhé jméno je správně "Miloslav". V naprosté většině dalších zdrojů je bohužel chybně uvedeno Miroslav.
- Přesné datum úmrtí je 17. 8. (zemřel krátce před půlnocí), na náhrobku má ale uvedeno "18. 8.", čehož se držíme.

Stručný souhrn osudů je rovněž v projevu k oslavě 95. výročí narození.
Podrobný životopis je na webech kuttelwascher.cz, valka.cz, praha14.cz, wikipedia.org, další informace na aces.safarikovi.org
Anglický je pak především na stránce rogerdarlington.me.uk a také na fcafa.wordpress.com.
Mezi knihami je tím nejlepším počinem výše zmíněný Noční jestřáb (Svět křídel, 1993, ISBN 80-85280-16-7, info).

Zápisník letů

Kuttelwascherův dochovaný Pilot's Flying Log Book obsahuje řadu zajímavých údajů. Níže jsou ukázky z něj - seznam základen, odkud startoval a výčet létaných strojů.
kuttelwascher_zapisnik_letu_01.jpg, 8,1kB kuttelwascher_zapisnik_letu_02.jpg, 13kB kuttelwascher_zapisnik_letu_03.jpg, 12kB Mezi užívanými základnami jsou uvedena nejen anglická letiště , ale i ta v Československu, Francii a v zámoří.
Rovněž seznam létaných typů je velmi obsáhlý a vedle standardních cvičných a stíhacích strojů zahrnuje i řad dvou- a čtyř-motorových letounů.
Náhledy odkazují na větší fotografie o rozměru 800x880 px a velikosti cca 105 - 155 kB.

Vyznamenání

Jedním z témat Aviatické pouti 2011 (web) bylo 95. výročí narození Karla Kuttelwaschera. Významnou součástí programu byla vzpomínková ceremonie, kde dcera Vee přednesla krátký projev v češtině. Převzala také Medaili Svazu letců ČR "Za zásluhy" (info) udělenou jejímu otci in memoriam.
Snímky jsou ve Fotogalerii a videozáznam na máme na YouTube. Další informace jsou na webu AP tady.

Vyznamenání získaná za války, či bezprostředně po ní
Československá:
cs_valecny_kriz_1939-1945_5x__stuha_100x28.png, 5,5kB 5x Čs. válečný kříž 1939
cs_medaile_za_chrabrost_pred_nepritelem_4x__stuha_100x28.png, 4,8kB 4x Čs. medaile Za chrabrost před nepřítelem
cs_medaile_za_zasluhy_1_stupne__stuha_100x28.png, 1,1kB Čs. medaile Za zásluhy I. stupně
pametni_medaile_cs_zahranicni_armady_f-vb__stuha_100x28.png, 2,4kB Pamětní medaile čs. zahraniční armády se štítkem F a VB
Francouzská:
croix_de_guerre_1939-1945_s_palmou__stuha_100x28.jpg, 894B Croix de Guerre (Válečný kříž) s jednou palmou a jednou stříbrnou hvězdou
Britská:
distinguished_flying_cross_2x__stuha_100x28.png, 3,3kB 2x Distinguished Flying Cross (Záslužný letecký kříž) - DFC & bar
1939-1945_star_bob__stuha_100x28.png, 1,7kB The 1939-1945 Star with Battle of Britain Claps (Hvězda 1939-1945 s sponou Bitva o Británii)
air_crew_europe_star__stuha_100x28.png, 1,0kB Air Crew Europe Star (Hvězda evropských leteckých osádek)
defence_medal__stuha_100x28.png, 1,1kB Defence Medal (Medaile Za obranu)
war_medal_1939-1945__stuha_100x28.png, 1,5kB War Medal 1939-1945 (Válečná medaile 1939-1945)
Služky převzaty z en.wikipedia.org.

Zařazení u operačních jednotek

Francie - Armée de l'Air (Francouzské letectvo)
17.5.1940 - 1.7.1940: Groupe de Chasse (stíhací skupina) III/3
Velká Británie - Royal Air Force (Královské letectvo)
3.10.1940 - 8.7.1942: 1. squadron (peruť)
8.7.1942 - 1.10.1942: 23. squadron (peruť)

Grafické zpracování - časová osa: Čs. letci - Nasazení u stíhacích perutí RAF.
Kompletní přehled: aces.safarikovi.org.

Dosažená vítězství

Kuttelwascherovi byly přiznány dva jisté sestřely během Bitvy o Francii v první polovině roku 1940, když působil u Groupe de Chasse III./3 francouzské Armée De l'Air.
Dalších osmnácti potvrzeních sestřelů dosáhl v řadách 1. stíhací perutě britské Royal Air Force - tři při denních operacích v roce 1941 a patnáct v rozmezí dubna až července 1942 během individuálních nočních přepadových akcí Night Intruder.
Datum a časLetounStatusMístoStřelbaKuttův letoun
119. 5. 1940, 10:40He-111zničený (ve spol.)Estrées MS.406C.1
6. 6. 1940Bf-109pravděpodobně zničenýAlbert D.520C.1
216. 6. 1940, 14:00Hs-126zničený (ve spol.)Auxerre D.520C.1
2. 2. 1941Bf-109pravděpodobně zničenýBoulogne Hurricane Mk. I
38. 4. 1941, 09:25Bf-109zničenýu mysu Gris Nezdvě krátké dávky pod 30 mHurricane Mk. IIa
421. 5. 1941, 17:45Bf-109zničenýmezi Calais a Dunkerquedvě dlouhé dávky ze 100 m (650 ran)Hurricane Mk. IIb
527. 6. 1941, 21:50Bf-109zničenýLe Touquetdvě třísek. dávky ze 75 mHurricane Mk. IIb
61. 4. 1942, 23:45Ju-88zničenýMelundvě krátké dávky ze 100 mHurricane Mk. IIc
1. 4. 1942, 23:45Ju-88poškozenýMelunHurricane Mk. IIc
717. 4. 1942, 00:15Do-217zničenýSt. Andrédvě krátké dávky z 280 m (140 ran)Hurricane Mk. IIc
827. 4. 1942, 02:15Do-217zničenýRouen-Boosjedna čtyřsek. dávka z 90 mHurricane Mk. IIc
27. 4. 1942, 02:15Ju-88poškozenýRouen-BoosHurricane Mk. IIc
91. 5. 1942, 01:20Do-217zničenýRennestři krátké dávky ze 150 mHurricane Mk. IIc
101. 5. 1942, 01:40He-111zničenýpobřeží u Dinardusérie dvousek. dávek ze 150 mHurricane Mk. IIc
115. 5. 1942, 01:20He-111zničenýSt. Andréjedna dvousek. dávka z 90 mHurricane Mk. IIc
125. 5. 1942, 01:20He-111zničenýSt. Andréjedna 1 s dávkaHurricane Mk. IIc
135. 5. 1942, 01:20He-111zničenýSt. Andréjedna 2 s dávkaHurricane Mk. IIc
143. 6. 1942, 03:25Do-217zničenýDunkerque2 s a 1 s dávka (140 ran)Hurricane Mk. IIc
154. 6. 1942, 03:15He-111zničenýSt. Andrédvě 2 s dávkyHurricane Mk. IIc
4. 6. 1942, 03:15Do-217poškozenýSt. AndréHurricane Mk. IIc
164. 6. 1942, 03:15Do-217zničenýSt. Andréjedna dávka ze 180 mHurricane Mk. IIc
1722. 6. 1942, 02:10Ju-88zničenýSt. Andréjedna 2 s dávka z 90 mHurricane Mk. IIc
22. 6. 1942, 02:10Ju-88poškozenýSt. AndréHurricane Mk. IIc
1829. 6. 1942, 03:20Do-217zničenýu Tréviéres0,5 s a 2 s dávkaHurricane Mk. IIc
192. 7. 1942, 03:25Do-217zničenýu Dinardujedna dávkaHurricane Mk. IIc
2. 7. 1942, 03:25Do-217poškozenýu DinarduHurricane Mk. IIc
202. 7. 1942, 03:40Do-217zničenýu Dinardudvě dávkyHurricane Mk. IIc
Ve Francii byl v případě vítězství dosažených ve spolupráci počítán každému zúčastněnému pilotovi celý sestřel. Naproti tomu v Anglii se používal podílový systém - útočícím pilotům byla přiznána poměrná část nepřátelského letounu.
Mimo uvedená letadla zaznamenal také zničení, či poškození několika lokomotiv, lodí a člunů (info).

Používané letouny

Kuttelwascher během války létal na mnoha různých typech. Svá vítězství získal na následujících strojích:
Morane-Saulnier MS.406 (info, info), Dewoitine D.520 (info, info), Hawker Hurricane Mk. I (W9151) (info), Mk. IIa (Z2464) (info), Mk. IIb (4. sestřel: Z3160, 5. sestřel: Z3449) (info) a Mk. IIc (BE581) (info, info).
Jeho osobní stroj, s nímž létal během nočních akcí nad Francii, měl sériové číslo BE581, imatrikulaci JX-E a název Night Reaper - Noční žnec (info). V současnosti nosí přímo tuto kamufláž Hurricane Mk. IIc britského seskupení Battle of Britain Memorial Flight (info).
Mezi sestřelenými letadly byly tyto typy:
Messerschmitt Bf-109 (info, info), Henschel Hs-126 (info, info), Heinkel He-111 (info, info), Junkers Ju-88 (info, info) a Dornier Do-217 (info, info).

Československo - Československé letectvo
Avia_B-534-II_L11_LP1-32_1938__450x200.jpg, 17kB
Avia B.534-II, L11 - jeden ze strojů 32. letky Leteckého pluku 1, 1938
(kopie z Wings Palette)
Francie - Armée de l'Air
Morane-Saulnier_MS406C1_12_996_-_GCIII-3_1940__450x160.jpg, 12kB
Morane-Saulnier M.S.406C.1, bílá 12, č. 996 - jeden ze strojů GC III/3, květen 1940
(Aero Journal 3, kopie z Wings Palette)

Dewoitine_D520C1_6_GCIII-3_1940__475x155.jpg, 14kB
Dewoitine D.520C.1, bílá 6 - jeden ze strojů GC III/3, květen 1940
(kopie z Wings Palette)

Velká Británie - Royal Air Force
Hawker_Hurricane_I_P3395_JX-B_1940__500x145.jpg, 18kB
Hawker Hurricane Mk.I, P3395, JX-B - pilot F/Lt Arthur Clowes, 1. peruť, listopad 1940
(Monografie Lotnicze 51)

Hawker_Hurricane_IIc_BE581_JX-E_-_Kuttelwascher_1942__500x155.jpg, 13kB
Hawker Hurricane Mk.IIc, BE581, JX-E 'Night Reaper' - pilot F/Lt Karel Kuttelwascher, 1. peruť, jaro 1942
(Hurt Zdeněk - Češi a slováci v RAF za druhé světové války)

De_Havilland_DH98_Mosquito_NF_II_DD683_YP-U_-_Kuttelwascher_1942__725x265.jpg, 20kB
De Havilland DH.98 Mosquito NF Mk.II, DD683, YP-U - pilot F/Lt K. M. Kuttelwascher & rad. operátor G. E. Palmer, 23. peruť, podzim 1942
(Rajlich Jiří - Na nabi hrdého Albionu 3)

Komiks Czech Night Hawk

kk_komiks.jpg, 10kB Tento kreslený příběh o Karlu Kuttelwascherovi byl vydán v roce 1943 ve Spojených státech během jeho propagační cesty.
Jeden výtisk nám byl zapůjčen jeho dcerami k oskenování.

Kompletní komiks je ke shlédnutí v Galerii.

Výstroj

Letecké vybavení z Kuttelwascherovy pozůstalosti. Fotky jsme pořídili s laskavým svolením jeho příbuzných, držitelů těchto památek.
kuttelwascher_vystroj_01_kukla&dychac.jpg, 11kB kuttelwascher_vystroj_02_kukla&dychac.jpg, 11kB Kukla typu C, starší alternativa (flying helmet type C - early pattern)
Dýchač typ E* (oxygen mask E* pattern)
kuttelwascher_vystroj_03_kozisek.jpg, 7,9kB kuttelwascher_vystroj_04_kozisek.jpg, 8,5kB Kožíšek Irvin (Irvin flying jacket)
kuttelwascher_vystroj_05_boty.jpg, 9,8kB kuttelwascher_vystroj_06_boty.jpg, 9,2kB Letecké boty vzor 1939 (flying boots 1939 pattern)
Tyto předměty jsme mohli nafotit s laskavým svolením jejich vlastníků - Kuttelwascherových příbuzných z Herlif u Havlíčkova Brodu.

Místo posledního odpočinku

kuttelwascher_hrob_01.jpg, 16kB kuttelwascher_hrob_02.jpg, 11kB Hřbitov v Uxbridge u Londýna (Hillingdon & Uxbridge Cemetery, Greater London, UK), hrob W.B.26 (mapa).
Info: findagrave.com.
Fotky: raiben.rajce.idnes.cz

Místo bylo v roce 2007 navštíveno přáteli z jindřichohradeckého Klubu historie letectví v rámci jedné z jejich expedic (článek).
Detaily jsou v knize Za hroby se lvy II.

Pamětní deska

kuttelwascher_deska.jpg, 5,7kB Odhalena 17. srpna 2009 při 50. výročí úmrtí. Původní umístění bylo nad vchodem rodného domu, nyní je na fasádě čelní stěny (mapa).
Slavnostního aktu se zúčastnily jeho dcer Vee Darlington a Mari Rowe i řada dalších významných hostů.
Více informací je v sepsáno v sekci Činnost.

Snímky zahrnující i besedy a další aktivity ve společnosti Vee a Mari jsou v Galerii.
Reportáž České televize a Českého rozhlasu. Článek iDNES.cz.

Pomník

kuttelwascher_pomnik.jpg, 13kB Odhalen 23. září u příležitoti 95. výročí narození v parčíku na upravené návsi ve Svatém Kříži (mapa).
Vlastní pomník je doplněn také informační tabulí.
Článek o průběhu akcí.
Snímky z ceremoniálu a ze společenského večera v Divadle Na Kopečku: Galerie.

Další fotky místa jsou tady.

Audio, filmy a dokumenty

Rozhlasový rozhovor z roku 1944: Karel Kuttelwascher: Drazí krajané, pět let utrpení našeho národa volá stále po pomstě!.
Film: Noční jestřáb (Love and War: The Night Reaper).
Dokument: Dejte nám křídla (4/5) (na této sérii o čs. letcích jsme měli tu čest spolupracovat)

Chronologie důležitých událostí - životopis v datech

23.9.1916 Narodil se ve Svatém Kříži u Německého (nyní Havlíčkova) Brodu.
Rodiče: Josef a Kristina; sourozenci: Anna (1904), Jan (1912), Františka (1919), Miroslav (1925), Josef (1929).
1933 Dokončil tříletou Obchodní školu v Německém Brodu.
Pracoval krátce jako obchodní příručí u firmy Duda, která zřizovala mlýny na Kladensku.
1.10.1934 Nastoupil vojenskou prezenční službu s určením pro letectvo; dostal kmenové číslo 111519.
3.1937 Jako absolvent byl zařazen ke 4. leteckému pluku v Praze, kde absolvoval stíhací kurz.
5.1938 Přidělen k 32. stíhací letce 1. pluku T. G. Masaryka v Hradci Králové vedené škpt. Evženem Čížkem a vyzbrojené stroji Avia B-534.
21.5.1938 Vyhlášena částečná mobilizace na ochranu československých hranic.
Přesuny letky po základnách na jižní Moravě, na východním Slovensku a Podkarpatské Rusi.
23.9.1938 Všeobecná mobilizace, vstup Československa do branné pohotovosti.
29.9.1938 Podepsána Mnichovská dohoda.
Návrat jednotky do Hradce Králové.
1939
15.3.1939 Obsazení Československa Německou armádou.
Za pomoci Svazu letců RČS se spolu s mnoha dalšími letci připravil na ilegální odchod do exilu.
13.6.1939 Spolu s bratrem a pěti kamarády od letky se tajně dostal přes protektorátní hranice do Polska v zaplombovaném nákladním vagónu .
Přihlásil se na čs. konzulátu v Krakově.
15.7.1939 Se skupinou utečenců byl odeslán do tábora v Malých Bronowicích.
26.7.1939 Odplul se skupinou 90 čs. letců z Gdyně na palubě parníku Castelholm.
31.7.1939 Příjezd do francouzského přístavu Calais a cesta vlakem na základnu u Paříže.
8.1939 Podepsal závazek v Cizinecké legii a odjel přes Marseille do Severní - pevnosti Sidi-bel-Abbés v Alžíru, kde se podrobil tvrdému pěšímu výcviku.
1.9.1939 Začátek 2. světové války, napadení Polska německou armádou.
Čs. letci byli propuštěni z Cizinecké legie.
23.9.1939 Vrátil se do Francie a nastoupil službu u L'Armée de l'Air.
2.10.1939 Podepsána dohoda o obnovení čs. armády ve Francii.
23.10.1939 Odeslán do výcvikové školy pro stíhače Central d'Instruction de Chasse (CIC) 6 v Chartres.
1940
10.5.1940 Zahájení německého západního tažení - začátek bitvy o Francii.
18.5.1940 Přidělen ke Groupe de Chasse (GC) III/3 dislokované v Beauvais-Tillé a vyzbrojené stíhačkami Morane-Saulnier MS-406C.1.
19.5.1940 První bojová akce - absolvoval hlídku v oblasti Beauvais a střet s šesticí bombardérů Dornier Do 17.
19.5.1940 První sestřel - během druhého letu se podílel na zničení (1/3) Heinkelu He 111 u Estrées. Jedním z útočníků byl i Sqt Václav Šlouf.
20.5.1940 Přesun jednotky na letiště Corneilles-en-Vexin.
Dokončeno přezbrojení na stíhačky Dewoitine D-520C.1.
1.6.1940 Podepsána dohoda o vybudování vlastní čs. letecké jednotky ve Francii.
6.6.1940 Pravděpodobně sestřelil Messerschmitt Bf 109E nedaleko Albert.
Postupná dislokace na základnách Illiers-l'Evéque, Garminon, La Chapelle-Vellon, Mortargis a Grand Mallerey.
16.6.1940 Společně se Sgt Josefem Keprtem a dalšími spolubojovníky poslal k zemi Henschel Hs 126 u Auxerre.
Další přesun přes Avord do Perpignan-La Salanque.
17.6.1940 Žádost maršála Philippe Pétaina o příměří.
19.6.1940 Ústup jednotky do severoafrického Alžíru.
22.6.1940 Francouzská kapitulace.
1.7.1940 Spolu s dalšími čs. příslušníky GC III/3 by uvolněn z francouzského letectva.
Behěm kampaně byl vyznamenán francouzským válečným křížem (Croix de Guerre) s palmovou ratolestí a stříbrnou hvězdou.
9.7.1940 Odjezd z Casablanky na palubě lodi Royal Scotsman.
10.7.1940 Začátek bitvy o Británii (oficiální datum).
21.7.1940 Odjezd z Gibraltaru lodí David Livingstone.
5.8.1940 Přistání v britském přístavu Cardiff.
14.8.1940 Nastoupil do Royal Air Force - Volunteer Reserve (RAF VR) v Cosfordu s hodností Aircraftman 2nd Class (AC2, vojín letec 2. třídy).
14.9.1940 Jmenován do hodnosti Sergeant (Sgt) a předán k výcviku do letky D u 5. Operation Training Unit (OTU) v Aston Dawnu.
23.9.1940 24. narozeniny a první let na Hurricanu.
3.10.1940 Přidělen k britské 1. stíhací squadroně dislokované ve Witteringu vyzbrojené letouny Hurricane Mk. I.
5.10.1940 Absolvoval první dva lety - cvičení ve čtení mapy a tréning tříčlenné formace.
28.10.1940 Vyznamenán prvním Čs. válečným křížem.
31.10.1940 Konec bitvy o Británii (oficiální datum).
15.12.1940 Přesun 1. sq. do Northoltu u Londýna.
1941
5.1.1941 Přesun 1. sq. do Kenley.
9.1.1941 Zažil první ofenzivní akci do oblasti severní Fracie, zatím bez kontaktu s Luftwaffe.
2.1941 1. sq. postupně přezbrojena na Hurricany Mk. IIa.
2.2.1941 Dosáhl prvního vítězství v řadách RAF - pravděpodobný sestřel Messerschmittu Bf 109E u Boulogne při akci Circus 2.
1.3.1941 Byl povýšen na Flight Sergeanta (F/Sgt) a uskutečnil první seznamovací let na novém Hurricanu Mk. IIa.
3.3.1941 Poprvé trénoval noční létání a přistávání s Hurricanem.
7.4.1941 Přesun 1. sq. na základnu Croydon.
4.1941 Přidělení Hurricanů Mk. IIb se zesílenou výzbrojí dvanácti kulometů.
8.4.1941 Získal první potvrzené vítězství v RAF - Messerschmitt Bf 109E u mysu Cap Griz Nez během hlídky nad Kanálem.
25.4.1941 Vyznamenán první Čs. medailí Za chrabrost.
1.5.1941 Přesun 1. sq. na základnu Redhill.
5.1941 V rámci 1. sq. byla (na čas) zformována čs. letka A pod vedením F/Lt Antonína Velebnovského.
21.5.1941 Jistě sestřelil Bf 109 u Dunkerque při operaci Circus 10.
1.6.1941 Přesun 1. sq. na základnu Kenley.
14.6.1941 Návrat 1. sq. do Redhillu.
15.6.1941 Nastoupil desetidenní dovolenou, během níž se setkal se svým bratrem Janem.
27.6.1941 Zaznamenal poslední vzdušné vítězsví ve dne - Bf 109F u Le Touguet při operaci Circus 25; letěl společně se Sgt Josefem Dygrýnem.
1.7.1941 Peruť stažena ze sweepů a odsunuta na letiště Tangmere u Chicesteru v hrabství Sussex.
7.1941 Postupné přezbrojování na Hurricany Mk. IIc se čtveřicí 20 mm kanonů Hispano (od ledna 1942 tvořily výhradní výzbroj).
Výcvik perutě v nočním létání a stíhání metodou Turbinlite (doprovod dvoumotorového Havocu s radarem a reflektorem v přídi).
19.8.1941 Během útoku na nepřátelský konvoj u Ostende poškodil dva torpédové čluny.
25.8.1941 Vyznamenán druhou Čs. medailí Za chrabrost.
22.9.1941 Vyznamenán druhým Čs. válečným křížem.
7.10.1941 Byl povýšen do důstojnické hodnosti Pilot Officer (P/O) a dostal nové služební číslo 111519.
15.10.1941 Setkal se s bratrem Janem a podnikli společný let na stroji Miles Magister.
18.10.1941 K 1. peruti přišel jednoruký F/Lt James MacLachlan, DFC & Bar (3. 11. převzal od S/Ldr Richarda Brookera velení).
28.12.1941 Kutův budoucí osobní sroj, Hurricane Mk. IIc výrobního čísla BE581, byl od 29. Maintenance Unit (MU) předán k 1. peruti.
28.12.1941 Z letiště Tangmere vzlétl Halifax přepravující do Protektorátu parašutisty Jana Kubiše a Jozefa Gabčíka ze skupiny Anthropoid.
28.12.1941 Během noční protilodní hlídky zaútočil na tanker a pravděpodobně ho potopil.
1942
22.1.1942 Poprvé letěl na Hurricanu BE581 s imatrikulací JX-E.
12.2.1942 Účastnil se akce Channel Dash proti německým křižníkům Scharnhorst, Gneisenau a Princ Eugen; těžce poškodil jeden torpédoborec
17.2.1942 Povýšen do hodnosti Flight Lieutenant (F/Lt) a pověřen vedením letky A
1.4.1942 První akce Night Intruder 1. perutě. Odstartoval ve 22:20, hlídkoval u letiště Evreux, pak nad Melunem kde sestřelil jednoho Junkerse Ju 88 a jednoho poškodil. Přistál v 1:25, byl to jeho nejdelší let.
2.4.1942 Podnikl dvouhodinový noční let, ale bez kontaktu s nepřítelem.
17.4.1942 Ve 22:45 vyrazil a hlídkoval v prostoru základen západně od Paříže. Po půlnoci zaútočil u St. André na Dornier Do 217 kroužící s rozsvícenýmí pozičními světly a poslal ho k zemi. Bylo to první z řady vítězství u toho letiště.
24.4.1942 Strávil dvě a půl hodiny ve vzduchu, ale na bombardéry nenarazil.
26.4.1942 MacLachlan startoval ve 22:05 a kolem půlnoci u Evreux zničil jednoho Do 217 a druhého poškodil.
27.4.1942 Start v 1:35. Kolem 2:15 nad Boos spozoroval proti měsíci siluetu Do 217, zaútočil a zapálil mu pravý motor. Krátce nato ho těsně minula salva z nočního stíhacího Junkersu Ju 88. Uhnul, nechal ho předletět a palbou poškodil.
30.4.1942 Půl hodiny před půlnocí se vydal k Rennes, tam zničil startující Do 217 a o chvíli později poslal do moře blízko Dinardu He 111. Dosáhl tak svůj první double.
2.5.1942 Zasáhl lokomotivu u St. Lo a při návratu potopil u pobřeží motorový člun.
3.5.1942 MacLachlan sestřelil Do 217 a He 111 v blízkosti Dinardu.
3.5.1942 Během přeletu Kanálu směrem na Dinard měl potíže s motorem, takže byl nucen se po 35 minutách vrátit.
4.5.1942 Vzlétl ve 23:20 a zamířil k Evreux a následně k St. André, kde narazil na šest He 111 vracejících se z náletu. Během čtyř minut dostal tři z nich a spotřeboval jen 200 nábojů.
5.5.1942 Vyznamenán třetím Čs. válečným křížem.
5.5.1942 Noční hlídka nad ostrovem Wight byla bez souboje s bombardéry.
9.5.1942 Desetidenní dovolenou strávil s manželkou Ruby v Londýně.
16.5.1942 Vyznamenán Záslužným leteckým křížem - DFC (oficiální citace má datum 20. 5.).
19.5.1942 Oslava 30. výročí založení 1. squadrony.
  Na pravou stranu motoru svého Hurricanu JX-E BE581 si nechal namalovat symbol Night Reaper (Noční sekáč).
27.5.1942 Atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.
1.6.1942 Po půlnoci navštívil celkem sedm letišť, ale bez kontaktu. Při návratu vyřadil z provozu dvě lokomotivy a poškodil jeden motorový člun z dvanáctičlenného konvoje.
3.6.1942 V rámci akce Fighter Night vyhledával bombardéry nad východní Anglií. Při průzkumu prostoru směrem k Belgii potkal Do 217 a poslal ho v plamenech k zemi.
4.6.1942 MacLachlan našel u St. André asi patnáct bombardérů kroužících před přistáním - dva Do 217 zničil.
4.6.1942 Odstartoval ve 2:00, hodinu po Macovi, a zamířil k St. André. Nejprve tam sestřelil He 111, pak jeden Do 217 poškodil a druhý sestřelil.
4.6.1942 W/O Dygrýn se nevrátil z noční akce...
22.6.1942 V 0:55 vyrazil do prostoru St. André, kde zničil Ju 88 přistávající s rozsvícenými polohovými světly. Druhý Ju 88 nárokoval jako poškozený. Odpoledne převzal svůj první DFC.
26.6.1942 Z Manstonu letěl hlídkovat nad Nizozemí, ale po třech hodinách se vrátil, ve špatném počasí bombardédy nepotkal. Tu noc P/O Des Perrin pronikl jako první pilot perutě až nad Německo.
27.6.1942 Vyznamenán druhým DFC - sponou (Bar) k Záslužnému leteckému kříži (oficiální citace má datum 1. 7.). Stal se tak jediným čs. letcem, který získal DFC & Bar.
29.6.1942 V 1:55 odstartoval směrem na Dinard. Ve 3:20 napadl Do 217, který se po nezdařeném úniku a mnoha zásazích roztříštil u Tréviere.
2.7.1942 Ve 2:10 zamířil opět k Dinardu. U letištiště identifikoval tři Do 217. Nejbližšího z nich sestřelil v plamenech, druhého poškodil a zasáhl i třetího, který spadl do lesa.
7.7.1942 Ukončení operací Night Intruder - 1. peruť jich uskutečnila 140 (Mac 20, Kut 15), celkem sestřelili 22 letadel (Kut 15, Mac 5), poškodili 13, zničili 67 vlaků a další cíle.
8.7.1942 Na vlastní žádost se nechal přeložit k 23. noční stíhací squadroně vyzbrojené stroji De Havilland Mosquito NF. Mk. II, aby mohl pokračovat v akcích.
9.7.1942 1. peruť přeložena do Aclingtonu a postupně přezbrojována na stroje Hawker Typhoon. Její roli převzala v Tangmere 43 peruť.
11.7.1942 Setkal se s čs. ministrem zahraničí Janem Masarykem.
28.7.1942 Poprvé letěl na Mosquitu. Stal se tak prvním ne-anglickým pilotem, jemuž byl svěřen tento dřevěný zázrak.
6.8.1942 Přesunul se s jednotkou do Manstonu
11.8.1942 Podnikl první přepadovou operaci. Před půlnocí odstartoval k hlídce mezi francouzskými městy Chateaudun a Orleáns. Bez kontaktu s nepřítelem.
25.8.1942 Vyznamenán čtvrtým Čs. válečným křížem.
7.9.1942 Krátký tréningový let ve dne s ním absolvoval bratr Jan.
7.9.1942 Při své poslední noční misi trvající 4 hodiny 25 minut se vrátil z Holandska se závadou na motoru. Ani tentokrát bombardéry nepotkal.
10.9.1942 Během slavnosti v Uxbridge převzal sponu k DFC.
1.10.1942 Definitivně odvolán ze všech akcí a přidělen na kancelářkou práci u Inspektorátu čs. letectva v Londýně.
8.10.1942 Vyznamenán třetí Čs. medailí Za chrabrost.
7.11.1942 Povýšen v rámci čs. zahraničního letectva na poručíka.
1943
21.1.1943 Po dlouhé době mohl zase letět - tentokrát se strojem Miles Mentor.
  Cestoval po Velké Británii a spolupracoval při veřejných sbírkách pro válečné účely.
10.6.1943 Pověřen speciálním posláním v Americe - předáváním zkušeností, propagací a organizací náboru krajanů do čs. perutí.
11.6.1943 Odletěl do Washingtonu.
  Spolupracoval s leteckým přidělencem G/C Alexandrem Hessem, prvním velitelem 310. čs. stíhací perutě.
  Setkal se prezidentem Dr. Ervardem Benešem.
  Přednášel o nočním stíhání na Škole aplikované taktiky armádního letectva (AAFSAT) v Orlandu.
7.1943 Dva měsíce cestoval po velkých městech v USA. Pořádal tiskové konference, poskytoval rozhovory, přednášel,...
  Vyšel o něm komiks Czech Night Hawk.
9.1943 Cestoval po Texasu a Kalifornii, navštívil Hollywood.
  Přesunul se na měsíc do Kanady, aby se podílel na náboru a výcviku letců i na prezentačních akcích.
28.10.1943 Zúčastnil se oslav 25. výročí čs. nezávislosti ve Vancuveru.
12.12.1943 Vrátil se do Velké Británie
1944
24.1.1944 Přidělen k 32. Maitenance Unit (MU, údržbářská jednotka) v St. Athanu u Cardiffu jako testovací pilot.
6.6.1944 Den D - Vylodění v normandii.
1945
8.5.1945 Kapitulace Německa - konec války v Evropě.
18.8.1945 Vrátil se do osvobozeného Československa na palubě Liberatoru 311. perutě.
  Byl povýšen na štábního kapitána a přidělen k vojenské sekci letiště Praha Ruzyně.
9.1945 Nastoupil do funkce instruktora na Vojenské letecké akademii v Hradci Králové.
 
21.5.1946 Ukončil službu u československého letectva.
26.5.1946 Odletěl do Anglie za rodinou.
11.1946 Získal místo u civilní letecké společnosti BEA - British European Airways.
9.1947 Strávil krátkou dovolenou v Československu.
25.1.1956 Dostal britské občanství.
13.8.1959 Prodělal infarkt během dovolené v jihoanglickém Cornwallu. Převezen do nemocnice v Truro.
17.8.1959 Deset minut před půlnocí odešel... podlehl druhému infarktu. Bylo mu pouhých 42 let.
  Pohřben v Uxbridge u Londýna.
7.6.1905 Ve Velké Británii byla vydána životopisná kniha Rogera Dalingtona Night Hawk.
15.6.1905 Darlingtonova kniha vyšla češtině pod názvem Noční jestřáb.
28.10.1998 In memoriam obdržel Medaili za statečnost.
8.5.2000 Povýšen na brigádního generála in memoriam.
27.6.1905 Battle of Britain Memorial Flight opatřil svého Hurricana Mk. IIc kamufláží stroje BE581 JX-E Night Reaper.
17.8.2009 Odhalena pamětní deska na rodném domě.
5.6.2011 Byla mu udělena Medaile Svazu letců ČR Za zásluhy.
23.9.2011 Odhalen pomník se Svatém Kříži. Byl mu udělen čestný odznak AČR Za zásluhy.

Zdroje:
Czech Spitfire Club
Rodinné památky Kuttelwascherových příbuzných
Některé knihy a weby uvedené spolu s odkazy v textu
 
Informace a materiály z tohoto webu lze volně využít pro připomínání památky našich letců a další pozitivní záměry v souladu s idejemi sdružení.
promedica_logo_113x30.png, 3,8kB ... náš hlavní sponzor. Díky!
kraj_vysocina_logo_63x20.gif, 1,5kB    hydraulicke_akumulatory_logo_81x20.png, 2,4kB    autocont_logo_63x20.png, 1,1kB    aeroteam_logo_140x20.gif, 2,7kB    automotive_lighting_logo_59x20.png, 1,1kB    zoner_logo_50x20.jpg, 1009B    sunoco_logo_50x20.jpg, 881B    malina-vrse_logo_67x20.png, 2,3kB

Info a odkazy

PDF prezentace klubu a Spitfiru
Maketa Spitfiru Mk. IXc (1:1)
Pravidelné články o čs. letcích:
Free Czechoslovak Air Force
Pozvánky (komplet: Aktuality)
3. října (pátek) - 31. října (pátek)
Stíny paměti - výstava fotografií vojenských letadel - Praha, Empírový skleník v královské zahradě Pražského hradu (web)
27. října, 13:00 (pondělí)
Odhalení pamětní desky pplk. Františka Bindera - Hojná Voda (Horní Stropnice) u Kaplice (web)
Kalendář (komplet: Aktuality)
25. října
Jiří Řezníček (99) - plk., F/O RAF (stíhací pilot)
* 25.10.1915 Jasenná u Vizovic
† 1.6.1957 Zlín
Novinky (komplet: Aktuality)
20. října
Čs letci - Jan Doucha - u příležitosti 100. výročí narození byl vytvořen profil stíhače, který žil před válkou v Jihlavě.
Weby přátel a další odkazy
Cyriaci, KVH 276th. Sqdn., KVH Sky Riders, KVH "Pětačtyřicítka" Brno, KHL Jindřichův Hradec, ANLET, Pterodactyl Flight, Classic Trainers, KX-B, Čs. letci, Spolek pro voj. pietní místa, ...
Shop 211 SQN, VálečníPtáci.Cz, Air-Shop.cz,... (více: Odkazy)