csc_logo_raf.png, 30kB
Email:
info@czechspitfireclub.cz
Telefon:
+420 728 044 705
Adresa:
CZECH SPITFIRE CLUB
Zbilidy 5
58805 Zbilidy u Jihlavy
Czech Republic
T. ú.: 3613578001/5500
Info o spolku: justice.cz
Náš hlavní sponzor
promedica_logo_113x30.png, 3,8kB
Děkujeme za podporu!
csc_nadpis2.png, 6,3kB facebook.gif, 1,3kB jazyk_cesky.png, 637B jazyk_anglicky.png, 826B

Českoslovenští letci - Imrich Gablech

gablech_imrich__odesel.jpg, 10kB Pan generál Imrich Gablech odešel... Stalo se tak v pátek 16. prosince v Havlíčkově Brodě.
Čest památce velmi výjimečného muže, jednoho z našich národních hrdinů. Nezapomeneme!

Články a reportáže:
Zemřel brigádní generál v.v. Imrich Gablech - Ministerstvo obrany,
Zemřel nejstarší český válečný veterán Imrich Gablech. Bylo mu 101 let - iDNES.cz,
Gablecha stíhala jedna rána za druhou. Věčný optimista nikdy nezatrpkl - iDNES.cz,
Zemřel Imrich Gablech - Česká televize (rozhovor s Jiřím Rajlichem),
Zemřel jeden z posledních veteránů druhé světové války generál Imrich Gablech, bylo mu 101 let - Český rozhlas (součástí je i rozhlasový pořad Pilot RAF, který nelétal),...

Videa a vzpomínky:
Czech Spitfire Club - video vzpomínka,
Neznámí hrdinové: Ničeho jsem se nebál - Česká televize,
Ceny Paměti národa: Imrich Gablech (video životopis),...

gablech_imrich__parte_424x600.jpg, 28kB
Parte v plném rozlišení: JPG (129 kB).



Vztah pana plukovníka ve výslužbě Imricha Gablecha, který žije v Havlíčkově Brodě, ke krajskému městu Vysočiny - Jihlavě má dvojí podobu. Jednak velice úzce spolupracuje s KVV (Krajským vojenským velitelstvím) a jednak je čestným členem a aktivním spolupracovníkem občanského sdružení Czech Spitfire Club.
Pan plukovník Gablech v sobě ztělesňuje něco, co v dnešní době není příliš v naší společnosti vidět a to je vlastenectví, široký rozhled, životní moudrost, skromnost a entuziasmus.


Části: Životopis, Kniha, Vyznamenání a medaile, Fotogalerie, Videogalerie.

Životopis

Po okupaci a vzniku Slovenského štátu se mu v létě 1939 se mu podařilo ze Slovenska - Slovenského štátu uletět do Polska, kde se zúčastnil prvních bojů II. světové války. Po napadení Polska Sovětským Svazem upadl do ruského zajetí. Tam jej internovali. Do Anglie se dostal až v říjnu 1941. Z ruského gulagu měl natolik podlomené zdraví, že již nemohl u RAF bojově létat a proto byl zařazen jako flying controller - dnes bychom řekli na řízení letového provozu. Po válce byl perzekuován komunistickým režimem. Je držitelem řady vyznamenání a ocenění. 28. 10. 2009 obdržel z rukou prezidenta republiky Václava Klause Řád bílého lva. Jeho osobnost lze charakterizovat jako ryzího vlastence, člověka nanejvýš přímého a čestného, člověka s obrovským společenským rozhledem a entuziasmem a jako břitkého kritika společenských nespravedlností a jako neochvějného bojovníka za pravdu a spravedlnost.

gablech_foto_01.jpg, 41kB

Plk. Imrich Gablech se narodil 4. listopadu 1915 ve slovenském Hrachovišti. Tam také navštěvoval obecnou školu. Jeho rodiče měli hospodářství. Otec byl malozemědělec. Rodiče se jmenovali Daniel a Anna Gablechovi. Imrich měl ještě šest sourozenců.

Po absolvování obecné škole nastoupil do gymnázia v Novém Mestě nad Váhom. Maminka chtěla aby se stal knězem. Když se ale v roce 1936 v novinách dočetl, že se chystá v rámci akce 1000 nových pilotů republice nábor, neváhal a přihlásil se. Tatínek ho sice zrazoval, že se zabije, Imrich řekl, že když bůh dá, tak vše dopadne dobře. Dne 1. října nastoupil vojenskou základní službu v Píšťanech a následně byl převelen na leteckou a poddůstojnickou školu do Chebu. Od ledna 1937 působil na pilotní škole v Prostějově. Po dokončení školy byl zařazen k cvičné letce a následně k polní letce působící nedaleko Bratislavy ve Vajnorech a následně i v Žilině. Po vzniku tzv. Slovenského štátu a bezprostředně i k okupaci Čech a Moravy, se nechtěl smířit s nacistickým vazalstvím Slovenského štátu a chtěl utéci do zahraničí. Otázkou bylo jak se dostat za hranice. 7. června 1939 se mu konečně naskytla vhodná příležitost. Využili znalosti časového režimu na letišti a spolu s dalšími třemi letadly s celkem osmi členy posádek se dostali až do Polska. Poláci až po přistání zjistili, že do Deblinu přiletěli zahraniční piloti. Kromě Imricha Gablecha dosedli na letiště i piloti Jozef Káňa, Ján Lazar a Jozef Hrala. Byl to odlet, jaký se českým pilotů 15. března 1939 nepodařil - jednak proto, že plnili rozkaz svého velení, ale také proto, že počasí toho smutného dne úlet prostě neumožňovalo.

Protože Polsko v té době ještě nebylo ve válečném stavu, nemohlo oficiálně do svých řad přijmout piloty ze Slovenska. Přesto s nimi bylo zacházeno velice hezky. Nakonec se po několikatýdenním vyšetřování ve Varšavě vrátili do Deblinu a začali působit v rámci polského letectva. Začali se školit na polská letadla, ale i volný čas trávili veskrze příjemně. Ovšem začalo se schylovat k válce a nad polské území přilétala německá letadla. 2. září 1939 uskutečnily německé bombardéry na Deblin silný nálet. Imrich Gablech ještě stačit uletět, ale byl pronásledován a následně havaroval při pokusu o nouzové přistání na vrcholky vzrostlého borovicového lesa. Když se na zemi probral, ještě otřesený ale vcelku nezraněný se vydal hledat záchranu. Došel se na pomocné letiště, kde se mu podařilo najít letuschopný stroj a vydal se na místo domluveného setkání na letiště Góra Pulawska, kam přiletěl jako první. U Pulawy se podařilo soustředit část letců z vybombardovaného Deblinu. Imrich Gablech působil v letce kapitána Chriniewicze. Na jeho žádost se s ještě dalšími piloty vydal zpět do Deblinu, kde měla být připravena letadla pro odlet k Pulawě. Po náročné cestě se skutečně dostal do Pulawy a v jednom z mála letuschopných letadel uletěl zpět. Skupina ustupovala před Němci a postupně se dostala až nedaleko rumunských hranic do Lucku, kde přistála.

Bohužel na základě dohody mezi Hitlerem a Stalinem vzali Rusové Polsko útokem z východu a došlo k nevyhnutelnému. 18. září došlo k obklíčení a zatčení celé skupiny letců Rudou armádou. Během osobní prohlídky přišel o letecký zápisník i diplom leteckého pilota. Společně s ostatními byl odvezen do ukrajinského městečka Gorodenka a internován tři dny bez jídla i vody. O ruském barbarství vůči Polákům svědčí i příběh polského vojáka, kterého Rusové zastřelili, když nechtěl vydat snubní prsten. Imrich Gablech se dostal i do spárů NKVD. Byl obviněn ze špionáže, pro kterou měl být v Polsku vycvičen. Byl odsouzen na pět let nucených prací v sibiřských lágrech. Výslech málem ani nepřežil. O spravedlnosti takového soudu svědčí i to, že musel podepsat vynucené přiznání, že byl špion s pistolí u hlavy. Pracoval v uhelných dolech. Pak byl převezen do údolí řeky Pečora. Imrich Gablech byl zařazen do pracovního tábora č. 19 v  autonomní sovětské socialistické republice Komi.

V ruském lágru byl jako Slovák nucen zůstat až do jara 1941 přestože v té době již někteří jeho kamarádi - z Československa byli postupně odesílání k pplk. Svobodovi do našich nově vzniklých jednotek. S Slováky se ale jednalo hůře než s Čechy. Vlivem pracovního vysílení a nedostatečné stravy se u Imricha Gablecha začaly projevovat zdravotní obtíže. Mimo jiné dvakrát přestal vidět vlivem absolutního nedostatku výživy a vitamínů. Naštěstí jej vždy spoluvězni z lágru dokázali vyléčit a zachránili ho od nejhoršího. Jako slepý by byl ruským barbarům k ničemu a je jasné co by s ním udělali. O svatodušních svátky propukla v táboře vzpoura, když Poláci odmítali jít na práci. Došlo k potyčkám a několik osob bylo pro výstrahu odsouzeno. Imrich Gablech tak "dostal" ke svému trestu dalších deset let nucených prací a korekci v ledovém bunkru bez jídla a pití. Až vypukla válka mezi Německem a Sovětským svazem se z lágru dostal i Imrich Gablech. Pěšky a vlakem se vězni byli přes Moskvu a Archangelsk vypraveni konvojem v září 1941 do Británie.

Po riskantní plavbě 13. října 1941 doplul Imrich Gablech do Skotska, vlakem se přesunul k polské bombardovací peruti a následně pokračoval na český inspektorát a k československé jednotce do Wilmslow. V Anglii nechtěli jeho vyprávění věřit. Tam také prožil první Vánoce, jezdil k anglickým rodinám a prodělal i operaci slepého střeva. Po vyléčení neduhů získaných v ruských lágrech projevil zájem vrátit se ke svému vojenskému řemeslu - létání. Při létání se ale projevili zdravotní obtíže, dokonce po přistání s letounem Master Magister upadl do bezvědomí a prodělal tzv. black-out. Bohužel byl z létání nedobrovolně vyřazen.

gablech_foto_02.jpg, 15kB

Jeho bývalý velitel z Píšťan Josef Duda mu však pomohl zůstat u Royal Air Force. Byl přijat do kurzu airfield-control, tedy letecké kontroly. Začínal jako kontrolor přímo na dráze, později po absolvování kurzu flying controller byl odeslán k letové kontrole na letišti Coltishall nedaleko města Norwich. U této záslužné práce, kdy během hodiny po náletu na třetí říši posadil bezpečně na zem asi 100 bombardérů, zůstal až do německé kapitulace. Při této náročné práci se plně ukázal jeho bystrý úsudek i chytlavost na jazyky - protože obé bylo v této funkci nezbytné.

Do republiky přiletěl 2. srpna 1945. Byl pověřen leteckou kontrolou na letišti v Praze-Ruzyni, Poté ač měl slíbeno, že může v Praze zůstat, byl odvelen do Havlíčkova Brodu. Opět sloužil u letecké kontroly, kde krátce vykonával i funkci velitele letiště a letecké základny. Na jaře 1949 byl z armády propuštěn. Těžko pak hledal zaměstnání. V roce 1951 byl krátce zatčen a vyšetřován v Jihlavě. Po týdnu byl však pro nedostatek důkazů propuštěn, ale brzy přišel alespoň vyhazov ze zaměstnání. Poté vykonával různé pomocné práce. Byl rovněž vyhozen z bytu. Imrich Gablech byl dvakrát ženatý, přičemž na rozpadu prvního manželství se rovněž podepsala komunistická strana. Z každého manželství jednoho syna.

Situace po roce mu navrátila jeho práva i úctu, kterou si zajisté vrchovatou měrou zasluhuje. Do dnešní doby přes vysoký věk a zdravotní stav stále aktivně pracuje. Věnuje se připomínání toho za co naši "zápaďáci" bojovali, ale rovněž nešetří kritikou neduhů, kterými naše mladá demokracie trpí.

Je držitelem mnoha vyznamenání a medailí, a to nejen československých, ale i polských, anglických a ruských.

Kniha

V roce 2005 mu vyšla na Slovensku životopisná kniha "Hallo, airfield-control, go ahead! (Spomienky vojnového pilota)".

Vyznamenáni a medaile

Pan prezident propůjčil 28. října 2009 panu plk. Imrichu Gablechovi nejvyšší stání vyznamenání, Řád Bílého lva III. třídy vojenské skupiny, za zásluhy o obranu a bezpečnost státu a vynikající bojovou činnost.
Citace:
Plukovník Imrich Gablech patří k vynikajícím osobnostem boje za naši svobodu za druhé světové války. Jako letec bojoval v Polsku, po jeho porážce prošel stalinskými tábory v Sovětském svazu a v roce 1942 se mu podařilo dostat do Velké Británie, kde bojoval v řadách RAF. Po návratu do vlasti byl po únoru 1948 vyhozen z armády. Je držitelem řady našich i zahraničních vojenských vyznamenání.
Reportáž ze slavnostního aktu je na webu ČT24: www.ct24.cz (26:20 - 27:40).
Článek a reportáž "Státní vyznamenání pro veterána, který prošel gulagem" rovněž na webu ČT24: www.ct24.cz.

25. října 2010, během oslavy 95. narozenin, byla panu plukovníkovi Gablechovi předsedou Svazu letců ČR plk. v.v. PhDr. Oldřichem Rampulou předána Medaile za zásluhy. Níže jsou uvedeny odkazy na fotky a video.

17. listopadu 2011 obdržel Cenu Paměti národa (web) udělovanou sdružením Post bellum (web) lidem, kteří se zachovali statečně v době totalitních režimů 20. století, kdy v Československu vládli nacisté či komunisté. Záznam ceremoniálu: www.ceskatelevize.cz.

18. prosince 2012 mu v zastoupení prezidenta Polské republiky předal Jan St. Ciechanowski Komandérský kříž za zásluhy Polské republiky.
Články: mzv.cz, vysocina-news.cz, havlickobrodsky.denik.cz.

27. srpna 2013 převzal z rukou ministra obrany SR Martina Glváče Pamätnú medailu ministra obrany I. stupňa.
Články: mosr.sk, sme.sk, havlickuv-brod.5plus2.cz.
Video: YouTube - Ministerstvo Obrany Slovenskej republiky (rozhovor), ceskatelevize.cz (od 6:38).

Fotogalerie

2009
14. června - Beseda v Jihlavě: odkaz.
28. října - Řád Bílého lva: odkaz.
2010
26. března - Otevření letiště Havlíčkův Brod pro mezinárodní provoz: odkaz.
14. září - Slavnostní večer k 70. výročí Bitvy o Británii a k uctění památky našich válečných letců: odkaz.
15. září - Slavnostní otevření Historického leteckého centra Karla Kuttelwaschera: odkaz.
25. října - Oslava 95. narozenin a předání Medaile za zásluhy: odkaz.
11. listopadu - Vernisáž výstavy "Česká armáda doma a ve světě anebo Víte, že...": odkaz.
2011
19. února - Natáčení besedy pro dokument z cyklu "Neznámí hrdinové": odkaz.
4. listopadu - Oslava 96. narozenin: odkaz.
2012
+ polské vyznamenání.
2013
+ slovenské vyznamenání.
3. listopadu - Oslava 98. narozenin: ČeskéNoviny.cz, iDNES.cz.

Videogalerie

2012 9. listopadu - Odhalení pamětní desky jihlavským příslušníkům RAF v kostele Povýšení sv. Kříže. Reportáž ČT: www.ceskatelevize.cz.
2010
15. září - Slavnostní otevření Historického leteckého centra Karla Kuttelwaschera: odkaz.
25. října - Oslava 95. narozenin a předání Medaile za zásluhy: odkaz.
2011
4. dubna - Dokument "Ničeho jsem se nebál" z cyklu "Neznámí hrdinové". Online shlédnutí na webu ČT: odkaz.
17. listopadu - Kreslený klip "Příběh Imricha Gablecha" prezentovaný při předávání Cen Paměti národa: odkaz.

gablech_foto_03.jpg, 34kB
gablech_foto_04.jpg, 34kB
6. listopadu 2009, Havlíčkův Brod

Zdroje:
Web Paměť národa: www.pametnaroda.cz/index.php/witness/index/id/1238
Kniha Imrich Gablech: "Hallo, airfield-control, go ahead! (Spomienky vojnového pilota)"
Czech Spitfire Club

 
Informace a materiály z tohoto webu lze volně využít pro připomínání památky našich letců a další pozitivní záměry v souladu s idejemi sdružení.
hydraulicke_akumulatory_logo_81x20.png, 2,4kB    aeroteam_logo_140x20.gif, 2,7kB    sunoco_logo_50x20.jpg, 881B    malina-vrse_logo_67x20.png, 2,3kB    lepart_logo_78x20.png, 2,0kB    air_jihlava_logo_83x20.png, 2,8kB

Info a odkazy

PDF prezentace klubu a Spitfiru
Muzeum RAF Police
Maketa Spitfiru Mk. IXc (1:1)
Informační Newsletter
Pravidelné články o čs. letcích:
Free Czechoslovak Air Force
Památníky čs. letcům RAF
Prosby (kontakt, info: email)
Sháníme dobrovolníky na občasnou výpomoc při akcích.
Hledáme sponzory pro podporu naší činnosti.
Pozvánky (komplet: Aktuality)
7. října, 14:00 (sobota)
Připomínka 103. výročí narození Adolfa Zeleného, navigátora 311. čs. bombardovací perutě RAF - Rožná u Bystřice nad Pernštejnem (web)
7. října, 16:00 (sobota)
Slavnostní odhalení památníku a otevření muzea Internačního tábora - Svatobořice-Mistřín u Kyjova (web)
Kalendář (komplet: Aktuality)
21. září
František Hradil (105) - plk., P/O RAF (stíhací pilot)
* 21.9.1912 Těšetice u Olomouce
† 5.11.1940 Temže Southend on Sea (Velká Británie)
Karel Šlouf (100) - plk., Sgt RAF (stíhací pilot)
* 21.9.1917 Dvorec (Nepomuk)
† 11.4.1980 České Velenice
Novinky (komplet: Aktuality)
28. června
  Článek Informace o Muzeu RAF v Polici.
Tipy na zajímavosti webu
xx
Weby přátel a další odkazy
airZone.TV, Flying Revue.
D. Švec, Cyriaci, KVH Sky Riders, KVH "Pětačtyřicítka" Brno, KHL Jindřichův Hradec, Centrum české historie, KVH 276th. Sqdn., Pterodactyl Flight, Classic Trainers, KX-B, Čs. letci, 21. zTL Čáslav, 22. zVrL Náměšť n. O., Spolek pro voj. pietní místa, ...
Shop 211 SQN, VálečníPtáci.Cz, Air-Shop.cz, Krtmítko pro duši, ... (více: Odkazy)